Popular posts

    Comentarii recente

    Recent Comments Widget

readers online

May 15, 2009

De ce soia?


De ce soia?

Deşi în ţara noastră soia a cam căzut în dizgraţie, pe plan internaţional este intens studiată, cercetată şi recomandată în alimentaţia adulţilor şi a copiilor, aceste sfaturi plecând de la înalte nivele medicale. De ce să consumăm soia ? Argumentele ar fi foarte multe şi asta tocmai datorită bogăţiei extraordinare în principii alimentare pe care ea le conţine. Să încercăm o sumară enumerare :
1) are o proporţie optimă şi echilibrată între principiile alimentare de bază şi când spun aceasta mă refer automat la proteine (38-40%), glucide (10-15%) şi lipide (dar cu predominanţă netă a AG nesaturaţi 6/1 faţă de cei saturaţi) ;
2) proteina din soia. În afara faptului că are o proporţie optimă a amino-acizilor esenţiali (cei pe care corpul uman nu şi-i poate sintetiza, dar de care are absolută nevoie), cu excepţia Triptofanului, ei se găsesc în soia într-o cantitate cel puţin dublă faţă de carnea de vită. Chiar şi pentru amino-acizii neesenţiali, cantitatea lor este net în favoarea soiei.
Tot proteina din soia, are şi câteva calităţi de-a dreptul remarcabile :
- reprezintă un important reductor al colesterolului sangvin ;
- determină scăderea LDL-C, principalul responsabil de ATS ;
- diminuă absorbţia intestinală a colesterolului şi a acizilor biliari. Suplimentar, s-a dovedit existenţa unor substanţe, generic numite „fibraţi” în soia, care au capacitatea de a diminua trigliceridele, de a creşte HDL-C şi secundar de a scădea colesterolul total şi LDL-C ;
- amplifică eliminarea colesterolului din ficat preponderent spre vezica biliară (fiere), comparativ cu calea sangvină ;
- datorită conţinutului important de cisteină (un amino-acid) stimulează secreţia şi activitatea hormonului de creştere (rol esenţial la copii şi la culturişti !), dar şi a glutationului, un anti-oxidant endogen de o forţă excepţională, cu o importanţă covârşitoare pentru sănătatea întregului organism. Alte surse semnificative de cisteină sunt reprezentate de : ovăz, seminţele de floarea soarelui, migdale ;
- creşte turnover-ul (mobilizarea, metabolizarea şi “mişcarea”) colesterolului din organism ;
- deşi valoarea proteică este foarte înaltă (40%), fiind întrecută doar de spirulină, la fel ca şi aceasta din urmă, nu are un efect diuretic pentru Calciu, Cupru şi Zinc, aşa cum ne-am aştepta, ci din contră favorizează absorbţia acestora. Proteina din soia este bazică, aspect fundamental privind menţinerea echilibrului acido-bazic al corpului (nefiind un eliminator de Calciu !) ;
- este foarte digerabilă, iar absorbţia sa se face cu un consum redus de energie, comparativ cu carnea, unde consumul de energie pentru absorbţie (ADS – acţiunea dinamică specifică), ajunge uneori la 20% din nivelul caloric al acestei proteine ;
- tofu din soia conţine şi o cantitate mare de Triptofan (747 mg / 100 g produs), AA esenţial care este precursorul Serotoninei („moleculă de plăcere” sintetizată de creierul nostru). Cantitatea mare de triptofan, îi conferă soiei proprietăţi anti-depresive, combătând / prevenind depresiile. Alte alimente-medicament, care alături de soia au această proprietate : uleiul de in (prin AG w 3), nuca (recordmenul în Zinc, Cupru şi Mangan) şi cerealele integrale (prin acidul folic). Ca o curiozitate : Spirulina conţine 1300 mg% Triptofan, dar nimeni nu va consuma 100 g / zi Spirulină ! ;
3) Soia conţine estrogeni într-o cantitate foarte mare (la fel ca şi pătrunjelul şi polenul), fapt care are implicaţii enorme pro-sănătate pentru cei care o consumă :
- îi protejează vascular împotriva ATS mai ales pe bărbaţi (femeile au o producţie estrogenică suficientă datorită ovarelor în perioada fertilă) ; fumatul distruge estrogenul ! ;
- rol anti-cancerigen ; astfel o persoană care consumă 50-100 g soia :
- de 2 ori / săptămână, îşi reduce riscul de a contacta cancer de sân, col uterin, sau prostată (adenom) la jumătate
- de 3 ori / săptămână, îşi reduce riscul de a contacta cancer de sân, col uterin, sau prostată (adenom) la un sfert
- zilnic, îşi reduce riscul de a contacta cancer de sân, col uterin, sau prostată (adenom) aproape la zero !!!
- tulburările de post-menopauză (bufeuri de căldură, nervozitate, iritabilitate etc.) şi menstrele dureroase, aproape lipsesc cu desăvârşire la populaţiile care consumă cantităţi mari de soia (chinezoaice, japoneze). În acest sens merită subliniat şi faptul că popoarele din extremul Orient, pentru a denumi medical tulburările amintite, au împrumutat termeni englezeşti, deoarece în ţara lor nu e necesar să denumească ceva ce nu există ; englezoaicele însă (şi nu numai !), care nu (prea) consumă soia, au mult mai multe probleme în acest sens. “Cuplajul” realizat între vitamina B6 şi Magneziu este de-asemenea extrem de util în prevenirea şi tratamentul sindromului premenstrual, la fel ca şi aportul vitaminei E, care este bogat reprezentată în soia ;
- cresc absorbţia Calciului din intestin, scad numărul de osteoclaste (celulele care distrug osul), cresc numărul de osteoblaste (celule care formează osul) şi cresc producţia de colagen tip I ; astfel este prevenită, dacă nu mult întârziată apariţia osteoporozei la ambele sexe ;
4) Nu conţine colesterol ;
5) Furnizează 377 kcal. / 100 g de produs ;
6) Conţine multe vitamine şi minerale deosebit de utile corpului, cele mai multe fiind termostabile:
- puţină vitamina A (protecţia mucoaselor, vedere, efect anti-cancer etc.) ;
- vitamina B1, sau vitamina performanţei intelectuale, într-o cantitate de 0,3-1,5 mg/100g produs ;
- vitamina B2 (factor de creştere, buna funcţionare a muşchilor etc.) este puţin reprezentată ;
- vitamina B3 sau niacina, alături de exerciţiul fizic, este cel mai important „crescător” al HDL-Colesterolului, 5 mg/100g produs, la un necesar zilnic de 15-20 mg. ;
- vitamina B6 (factor de creştere, formarea globulelor sangvine, funcţionarea optimă a musculaturii etc.) la un nivel de 0,6 mg%, la un necesar de 2-4 mg/zi ;
- lecitină (cel mai înalt conţinut dintre toate sursele). Aceasta este un complex fosfolipidic ce stimulează metabolismul neuronal, mărind performanţele intelectuale. Prezintă o funcţie importantă de detoxificare la nivelul ficatului, contribuind la dscompunerea şi arderea grăsimilor. Lecitina diminuă cantitatea colesterolului total, previne formarea plăcilor de aterom, prezintă şi proprietăţi antiinflamatorii, reducând drastic frecvenţa şi amplitudinea durerilor articulare reumatice şi meteorosensibilitatea, ameliorează tonusul cortical, are un efect uşor laxativ şi sedativ. Previne balonarea, accelerând tranzitul intestinal şi reduce semnificativ frecvenţa litiazei biliare colesterolice. Este un tonic miocardic. Combate / previne căderea părului şi contribuie la menţinerea culorii normale a tegumentelor şi a mucoaselor ;
- vitamina B12. Deşi unii neagă acest lucru, soia conţine cantităţi suficiente şi din această vitamină;
- Coenzima Q10, care îndeplineşte funcţii importante în generarea energiei celulare, dând şi protecţie anti-tumorală (vezi cap. 2 şi 23) ;
- vitamina C, există doar în seminţele de soia germinate ;
- vitamina D ;
- vitamina E, 13,3 mg%, la un necesar zilnic de 20-30 mg. ;
- vitamina F există de-asemenea în soia ;
- proporţia de Ca2+ şi Mg2+ este cea mai apropiată, optimă şi-n acelaşi timp mare, din întregul regn vegetal ; nu mă refer aici la recordmenii pentru fiecare dintre cele 2 metale luate separat ! Ca2+ există 260 mg% la un necasar de 800-1200 mg/zi, iar Mg2+ 242 mg% la un necesar de 350 mg/zi;
- fier, la un necesar zilnic de 10-18mg, soia (ne-germinată)“vine” cu 7 mg% ;
- de-asemenea soia mai conţine şi importante cantităţi de fosfor, potasiu, sulf şi seleniu ;
7) AG w 3, se regăsesc în proporţii semnificative în soia (în special acidul a-linolenic, dar din el corpul şi-i poate sintetiza şi pe ceilalţi 2 reprezentanţi ai clasei) ;
8) AG w 6 şi cei polinesaturaţi, cu rol antioxidant şi de protecţie vasculară, se întâlnesc în soia ; datorită existenţei AG polinesaturaţi şi a acidului arahidonic (pe care soia îl conţine în cantitatea cea mai mare dintre toate vegetalele), consumul de soia se însoţeşte de scăderea colesterolului, uneori la doar câteva săptămâni de la debutul acestei diete ;
9) În timp, alimentaţia zilnică cu leguminoase (fasole, linte, mazăre, soia), ameliorează echilibrul glucidic şi lipidic, cu un răsunet deosebit mai ales pentru o persoană diabetică.


Sfaturi utile
Dacă aveţi posibilitatea, consumaţi zilnic soia într-o cantitate moderată de 100-300 g, iar sănătatea dvs. va fi de invidiat. Ea va fi consumată sub forma preparatelor din soia (şi nu cu soia), care au apărut în ultimul timp în comerţ, sau fiecare dintre noi îşi poate procura boabe de soia. Din ele, după anumite reţete, ne putem pregăti diverse meniuri : cârnăciori, sarmale, pateuri, lapte etc. de soia. Folosiţi-vă numai imaginaţia din plin în acest sens !
De-asemenea, nu folosiţi unilateral doar soia în alimentaţia dvs., fiecare dintre noi este necesar să-şi varieze cât mai mult regimul alimentar. Orice nutriţionist este împotriva regimurilor unilaterale şi pentru cele cât mai variate.
Atenţie ! Soia nefiartă conţine cantităţi importante din unele substanţe toxice (soia sapogenol A,B,C şi D), ce pot determina mai ales la copii (dar nici adulţii nu sînt feriţi !) fibroză cu distrucţie pancreatică, distrucţie tiroidiană, sau / şi întârzierea / oprirea creşterii. Aceste fenomene nedorite vor fi evitate doar dacă soia este fiartă. Prin fierbere, chiar şi un minut, aceste substanţe sunt neutralizate, dar celelalte vitamine, minerale şi estrogenii de care am amintit, nu suferă decât modificări nesemnificative. Reţineţi că aceeaşi precauţie merită să fie serios luată în seamă şi referitor la un alt reprezentant al clasei leguminoaselor, fasolea !
Doresc să mă adresez în special mamelor care dau lapte de soia copiilor lor. Nu-l preparaţi din soia nefiartă ! Fierbeţi soia, după care riscul efectelor soia sapogenolilor devine nul !


Dr. Mărginean Călin

No comments:

Google translate

Followers

Subscribe Now